În capitala Norvegiei, autorităţile se străduiesc să reducă emisiile cu 95% până în 2030 şi chiar reuşesc să pună deoparte un buget separat pentru acest obiectiv. De curând, Oslo a reuşit să câştige competiţia europeană „European Green Capital 2019”, premiu ce obligă atât administraţia locală, cât şi locuitorii, să depună eforturi suplimentare pentru îndeplinirea acestui minunat ţel.
Până nu demult, portul maritim din Oslo nu însemna decât o forfotă continuă, cuprinzând nenumărate containere maritime, trafic infernal cu emisii consistente de CO2 şi aglomeraţia cotidiană creată de miile de pasageri, pregătindu-se de îmbarcare sau debarcare. La ora actuală, totul arată complet diferit. Traficul rutier a fost transferat printr-un tunel subacvatic, recent construit, denumit Oslofjord, care este străbătut zi şi noapte de maşini electrice şi hibride. În ceea ce priveşte arhitectura, cât de curând, portul va găzdui un muzeu de artă şi o bibliotecă modernă, programate să se deschidă anul viitor şi care vor atrage cu certitudine o mulţime de turişti.
„Toate proiectele noi se remarcă prin standarde ecologice şi caracteristici culturale deosebite”, a dezvăluit cotidianului norvegian Dagbladet, Anita Lindahl Trosdahl, managerul proiectului „Oslo -European Green Capital 2019”.
Clădirile vor fi ecologice nu numai în exploatare, ci şi în timpul construcţiei.
„Nu numai în port, dar şi celelalte părţi ale oraşului se dezvoltă într-un ritm ameţitor. În special sectorul imobiliar, în care conceptul de bază este sustenabilitatea. Noi folosim poziţia noastră dominantă pe piaţă pentru a construi fără a folosi sursele tradiţionale de energie. Adică clădirile vor fi ecologice nu numai în exploatare, ci şi în timpul construcţiei”, a precizat d-na Trosdahl.
Albinele şi centralele electrice locale
Undeva în nordul capitalei, departe de agitaţia cotidiană, se află zona în care în secolul al XIX-lea au fost construite cele mai multe fabrici din Oslo. Pe acoperişurile clădirilor care, între timp, au fost modernizate, se găsesc până şi stupi de albine – la fel ca pe noul hotel Scandic Vulkan. „Vara trecută am avut 500.000 de albine care au produs 271 kilograme de miere”, a declarat pentru acelaşi cotidian Monica Egeberg, managerul hotelului sus-menţionat. Renumitul lanţ hotelier consideră deja albinele drept simbol al protecţiei mediului.
Hotelul Scandic Vulkan a fost construit în 2011, când teritoriul fostelor fabrici a fost transformat într-o zonă populară cu baruri, restaurante, birouri şi apartamente. Cea mai mare instanţă alimentară norvegiană (un loc de concentrare a instituţiilor de profil se află aici, pe teritoriul unui fost depozit industrial. În aceeaşi încăpere există o centrală electrică încorporată care, datorită pompei de căldură, a panourilor fotovoltaice şi a utilizării energiei geotermale, oferă 80% din energia necesară hotelului.
Exemplul verde poate fi copiat
Mulţumită acestor proiecte ecologice, Oslo a câştigat 13 voturi în cadrul concursului „European Green Capital 2019”. Această competiţie a fost creată de Comisia Europeană în 2008. Scopul său este de a prezenta soluţii importante pentru mediul înconjurător, care ar putea fi ulterior utilizate de celelalte oraşe europene.
La nivel global, Oslo, cu mai puţin de 700.000 de locuitori, nu este o metropolă. Acest lucru înseamnă că eforturile capitalei norvegiene privind reducerea emisiilor nu joacă un rol semnificativ în lupta pentru conservarea climei. Dar Trosdahl consideră că oraşul său este ideal ca platformă pentru dezvoltarea de idei ce pot fi implementate la nivel internaţional. „Suntem destul de experimentaţi pentru a testa soluţiile pe care oraşele mari le pot folosi. Observaţi numai răspândirea maşinilor electrice – acesta este peste medie la nivel mondial (în 2018 fiecare a treia maşină vândută în Norvegia era electrică) „, a specificat d-na Trosdahl reporterilor Dagbladet.
Aproape jumătate dintre maşinile vândute la Oslo sunt electrice, existând tramvaie, autobuze şi feriboturi electrice, care sunt încărcate de energia electrică produsă la centralele hidroelectrice. În timpul iernii, sursa de încălzire a multor case din oraş este un incinerator.
Până la sfârşitul anului viitor, Oslo intenţionează să reducă emisiile cu 36% faţă de 1990. Până în 2030, 95% în totalitate. Guvernul oraşului a prevăzut pentru acesta un buget separat – probabil primul de acest gen din întreaga lume.
„Noi calculam emisiile de CO2 la fel ca banii”, spune Raymond Johansen, primarul capitalei norvegiene pentru acelaşi cotidian norvegian. „Toate zonele din Oslo trebuie sa raporteze cum pot reduce emisiile prin stabilirea de obiective realiste. Având un buget stabil vă permite să monitorizaţi şi să coordonaţi măsurile adecvate pentru atingerea obiectivelor climatice în întreg oraşul”, a continuat Johansen.
Oslo renunţă la maşinile obişnuite?
Dezvoltarea ecologică a oraşului se află pe agenda Partidului Muncitoresc, al cărui lider este primarul din Oslo, precum şi Verzii şi Partidul Stângii Socialiste, care au condus oraşul din 2015 în această coaliţie. Totuşi, unele dintre iniţiativele lor au adversari. În primul rând, aceste companii se opun ideii de a interzice circulaţia autoturismelor în cea mai mare parte a centrului capitalei Oslo. Aceste planuri ale autorităţilor oraşului au fost amânate pentru moment – acum vorbim doar despre limitarea traficului pe străzile principale şi despre o anumită extindere a zonelor de pietoni şi biciclete în alte zone.
„Transportul este cea mai mare sursă de emisii poluante din oraş. Acum cea mai mare provocare este reducerea numărului de maşini personale”, a spus Johansen. El admite că acest lucru nu este o sarcină uşoară, deoarece autorităţile oraşului nu pot supune prea mult presiuni economice asupra şoferilor. Vehiculele electrice sunt scutite de taxele de intrare în oraş, ceea ce contribuie la o creştere consistentă a vânzărilor acestora. Totuşi, persoanele care nu îşi pot permite să cumpere astfel de modele se simt, deocamdată, nedreptăţite.
În ciuda acestui fapt, strategia ecologică a dezvoltării oraşului este susţinută de un număr mare de locuitori. Potrivit ultimului sondaj, trei sferturi din locuitorii din Oslo consideră că este important să se ia măsuri pentru reducerea emisiilor până în 2030 cu 95%. Puţin mai mult decât jumătate dintre ei susţin eliberarea traficului din centrul oraşului. 63% dintre respondenţi consideră că măsurile care vizează atingerea obiectivelor climatice vor îmbunătăţi viaţa şi imaginea oraşului Oslo.
Citește şi despre legea franceză privind obligativitatea construcțiilor comerciale de a avea acoperișuri verzi.
În acest program ambiţios există mai mult de 350 de evenimente programate până în 2030. Oslo va găzdui conferinţe internaţionale importante în 2019, dintre care cea mai mare va fi conferinţa Urban Future cu mai mult de 3000 de participanţi. În 2019, Nor-Shipping va pune un accent deosebit pe mediu şi va avea peste 15 000 de participanţi. Oraşe precum New York, Minneapolis, Barcelona şi Kyoto îşi vor trimite oamenii din administraţiile proprii să înveţe din experienţa capitalei norvegiene Oslo.
2 comentarii
Tarile nordice pun pret mare pe spatiile verzi, chiar pe acoperisuri.
Institutul Scandinavian de Acoperisuri verzi in fiecare an premiaza initiativele verzi exceptionale.
Anul trecut ca câștigătoare a Premiului Acoperișul Verde Scandinav al Anului în 2018 a fost desemnată compania TA Companies Ltd (TA-yhtiöt), pentru proiectul The Greenest of the Green, Verdele Verzilor în traducere liberă, situat în Helsinki, Finlanda.
Mulțumim pentru completare!