Nu sunt foarte multe lucruri de spus despre acoperișul unui garaj. Este o parte simplă a structurii și este foarte ușor de construit. Nu prezintă aceleași provocări pe care le prezintă acoperișul unei locuințe pentru că tot ce urmărim este să mențină uscată partea de sub acoperiș și de sub streașină. Nu ne interesează faptul că un acoperiș ar putea produce zgomot când plouă torențial. Nici nu este nevoie să rigidizăm prea mult suporții care susțin materialul de anvelopare.
Vreau însă să gândim înainte și să ne gândim la unele aspecte care ar putea să ne deranjeze pe viitor. Consider că sunt destul de costisitoare reparațiile ulterioare, iar unele lucruri care pot ține de extensii și utilități pot fi ajutate cu acest element al clădirii. Ne vom orienta atenția spre eficiență și conveniență. La acest pas putem gândi în loc să plătim. Din punct de vedere structural, unele garaje sunt fără pereți și au doar patru sau mai mulți stâlpi și un acoperiș.
Suprafața acoperișului și felul în care l-am putea utiliza
În trecum am scris un articol despre recuperarea apei de ploaie. Acoperișul unui garaj trebuie și el legat la aceste sisteme de înmagazinare a apei de ploaie. Un alt lucru pe care îl putem face cu ajutorul suprafeței create este să amplasăm panouri solare care pot alimenta direct și fără mari pierderi chiar consumatorii din garaj. El poate avea un acoperiș prelungit care creează o arie protejată de ploaie și soare.
Această suprafață poate adăposti un compresor gălăgios sau un generator care produce fum. Este mai practic să utilizăm acest spațiu la garaj decât la o locuință pentru că de regulă locul de sub streașina garajului este mai jos și poate fi accesat manual fără ajutorul unei scări sau a unui utilaj de ridicare așa cum este des întâlnit la structurile rezidențiale. Recomand aceste extinderi ale acoperișului de garaj în special în mediile rurale.
Pe această suprafață de acoperiș, mai joasă comparativ cu cel al locuiței putem amplasa tot felul de instalații de încălzire a apei, producere a curentului electric regenerabil sau a unor echipamente precum aparatul de aer condiționat. Aș recomanda să considerați amplasarea centralei termice în garaj sau să aveți un aranjament prin care să străpungeți acoperișul ieftin al garajului pentru coșul de fum, nu pe cel al locuinței. Același lucru este valabil și pentru schimbătorul de căldură, ventilație, etc.
Acoperișul unui garaj reprezintă o sumedenie de oportunități prin care puteți reduce prețul acoperișului sub care locuiți. Pe parcursul acestui subpunct, acoperișul garajului prin structura lui, poate fi strâns legat de utilități și nu neapărat doar cele care servesc garajului.
Materialul cu care anvelopăm suprafața de acoperiș
Cred că nu vă va surprinde că voi recomanda plăci ondulate sau sinus din tablă de oțel. Structura pe care am recomandat-o până acum este una pe oțel. Un acoperiș durabil ieftin și flexibil confecționat din oțel pare și este alegerea evidentă. Sunt destule situații când recomand tabla ondulată chiar și pentru locuințe. Sunt producători care au investit serios în soluții de protecție ale acestor plăci metalice. Se obține o durată de viață de 70 și chiar 100 de ani.
Până la aplicarea acestor soluții se foloseau plăci zincate de tablă de oțel care puteau fi exploatate pentru aproximativ 30 de ani. Înainte se utilizau plăci din cupru care erau și sunt în continuare stupid de scumpe pentru anveloparea unui garaj. Aș putea să spun că sistemele metalice de construcții a halelor au avansat așa de mult la un preț redus încât s-a trecut la adoptarea lor permanentă.
Se construiesc structuri de la un simplu garaj până la stadioane, aeroporturi și gări internaționale exclusiv din oțel. Pur și simplu nu îndrăznesc să recomand altceva pentru că ieșim cu pași rapizi din epoca structurilor de beton armat și intrăm în epoca celor de oțel și sticlă. Pur și simplu, cei care se încăpățânează să construiescă rigid și greu vor pierde bani, timp și confort pe lângă alte compromisuri pe care vor fi nevoiți să le facă.
Citeşte şi Cum să construieşti un garaj – structura propriu-zisă
Un alt argument pe care îl pot menționa în favoarea construcțiilor metalice este partea ecologică. Am în vedere consumul mic de material și ușurința lui de a fi prelucrat și transportat. Un ultim argument este minimul de unelte necesare pentru construirea unui astfel de acoperiș. Practic îl poți construi cu unelte simple, larg disponibile și simplu de utilizat chiar și de cei care nu au experință în construcții.
Unele aspecte de siguranță legate de acoperișul metalic
În ultimul rând aș vrea să vorbim despre siguranța unui astfel de acoperiș metalic. Spuneam mai devreme că este ușor. Adică are o greutate redusă și o suprafața mare. Un astfel de acoperiș poate fi transformat ușor într-o parașută sau într-o aripă când presiunea aerului de sub acoperiș devine mai mare decât cea de deasupra.
Este destul de des întâlnit ca acoperișul unui garaj să vibreze în timpul unei furtuni. Mișcarea metalului despre care vorbeam mai sus trebuie să se oprescă la aceste vibrații pentru că altfel își poate lua zborul cu rezultate foarte distrugătoare. Mitigarea acestor riscuri se face printr-o ancorare corectă a structurii propriu zise. Acoperișul poate porni în zbor cu tot cu structură, dar și prin ancorarea acoperișului de structură. Acest lucru se face prin înșurubarea corespunzătoare a plăcilor de metal în elemente de oțel sau de lemn.
Vom reuși acest lucru cu un element de disipare a vibrațiilor. În imaginea de mai sus aveam căpriorul de lemn care crează panta acoperișului apoi avem un element de oțel zincat profilat care s-ar numi șipcă. Peste această șipcă avem placa de oțel ondulat conectată în mai multe puncte pe șipcă. Fiecare producător recomandă o anumită distanță de fixare a plăcii metalice în funcție de distanța dintre punctele de sprijin. În cazul de mai sus, punctele de sprijin sunt pe șipca metalică din tablă zincată.
Alegerea șipcii se face în funcție de intervalul căpriorilor: În funcție de calculul structural și de zona în care se construiește garajul o să putem determina unele lucruri. Printre care și cât de des vom insera un șurub autofiletant prin tabla de anvelopă și cât de adânc. Cum cât căpriorii și șipcile sunt mai dese și mai bine dimensionate, cu atât mai bine.