Discutam în articolele de la începutul seriei că noi vom considera un garaj construit separat de construcția rezidențială. Cred că în acest fel vom putea să fim cât mai univerali și sfaturile mele să fie cât mai aplicabile. În condițiile în care lipiți garajul de casă, atunci lucrurile se vor schimba puțin, mai ales în partea de design. Lipirea garajului de casă ne va oferi o eficiență termică pentru că vom avea un perete comun cu o clădire încălzită pe timp de iarnă și eventual răcită pe timp de vară.
Structura propriu-zisă pe care eu o voi argumenta este construită din oțel sau din lemn. Întotdeauna am să vă recomand să construiți clădiri de acest gen din profile de oțel și tablă, dar ele se pot construi și din dulapi de lemn și panouri de OSB. Clădirile metalice sunt net superioare oricărui alt tip, iar în continuare vom presupune că s-a ales varianta metalică.
Fundarea structurii în care vom parca mașina
Clădirile din oțel sunt structuri ușoare. Motivul pentru care nu se merge în mod universal pe structuri din oțel este că acestea nu sunt așa de eficiente când construim suprafețe mici, dar și pentru că atunci când structura este mică ea tinde să fie destul de flexibilă. Acest lucru este în special valabil la structurile mici supraetajate. Dacă pășiți într-un container transformat în birou o să înțelegeți la ce mă refer. La structura garajului însă, acest dezavantaj al clădirilor foarte ușoare este mai puțin simțit pentru că deși avem o structură ușoară, ea este fundată, iar încărcările permanente și temporare sunt pe placa de beton elicopterizat care este pusă direct pe fundație independent de pereții ușori ai garajului. Încercă să vă spun că fundația pentru structură susține și placa de beton despre care vom discuta mai jos.
Ceea ce nu face structura este să susțină sau să fie conectată de acea placă de beton. Vă spuneam că structura este ușoară și că fundația este ușor de executat. Chiar și cu placa de beton care urmează să se sprijine pe această fundație, tot nu va fi nevoie să plătim ca pentru un garaj construit din bolțari, cărămidă, beton armat sau orice altă combinație între cele două. Deasemenea, este mult mai ușor să construiești o structură metalică sau de lemn decât celălalte timpuri tradiționale de construcții. Tipul de fundație obținut se face în funcție de studiul geotehnic pe care îl l-ați făcut și pentru casă. Dacă încă nu a-ți construit casa sau locul de fundare este la câteva zeci de metri de casă, atunci o să aveți nevoie de un alt studiu geotehinic. Acestea nu costă mai mult de câteva sute de lei.
Din ce fel de profile construim structura metalică?
Cea mai recomandată metodă de a prinde profilele metalice între ele este să le sudăm. Profilele H, I și U sunt profile executate după euronormă și este ceva mai ușor să lucrăm cu ele. Însă aceste profile sunt mai greu de sudat cu un aparat de sudură ieftin sau de personal necalificat. De aceea se preferă să se utilizeze țeava pătrată. Țevile pătrate având pereți mai subțiri pentru aceeași rigiditate. Indiferent de varianta utilizată, structura metalică va fi mult superioară celei din lemn. Recomandarea mea este să utilizați țevi cu grosimea peretelui de 4 milimetri sau mai groase. Pentru un garaj simplu sau dublu nu veți avea nevoie de profile formate dintr-o țeavă mai groasă. Cea mai eficientă formă este țeava rotundă de oțel, dar este un pic mai greu să le prelucrați fără accesorii apecializate și de aceea recomand țeava pătrată.
Pentru construcția unui garaj nu trebuie să vă gândiți prea mult la tipul de oțel care a fost utilizat la confecția profilelor. Vreau însă să vă spun că un oțel mai moale o să fie mai ușor de sudat decât unul mai tare. Profilele confecționate dintr-un oțel cu un conținut mai mare de carbon, adică cele mai tari, vor fi mai greu de sudat în mod corect. Structura ușoară din oțel are o masă redusă, nu are pereți interiori pentru contravântuire și vântul poate încărca lateral structura. De aceea avem încă un argument pentru a utiliza un oțel mai moale. În funcție de locul unde este amplasata construcția va fi util să acoperim orice parte a structurii metalice cu beton. Încercăm să evităm amplasarea structurii metalice expuse în porțiuni ale clădirii care ar putea să se inude. Țevile pătrate tind să rețină apă și după ce apele se retrag.
Pardoseala de beton pe care urmează să stea mașina
Spuneam mai sus că structura va sta pe fundație. Modalitatea de a conecta structura metalică de fundație va fi prin intermediul șuruburilor ancorate corespunzător în fundație. În interiorul garajului se poate merge pe varianta pietrișului sau pe varianta unei plăci de beton. Placa de beton va costa câteva sute de euro până la câteva mii de euro și se poate executa și ulterior. Adică după construcția structurii metalice și amplasarea pietrișului pe pământul gol putem amplasa această placă de beton dacă inițial nu dispuneți de fondurile necesare. Să vorbim un pic despre grosimea acestei plăci de beton armat. Întotdeauna voi recomanda să o armați deși se poate turna și fără armătură. Dacă o veți izola și termic, atunci garaju va fi un spațiu foarte plăcut pe viitor.
Principalele argumente care susțin utilizarea unei plăci de beton în garaj este curățenia și lista de activități pe care le puteți întreprinde acolo. Atunci când aveți o pardoseală dură și perfect nivelată va fi mai ușor. Mai ușor să faceți orice, de la mutatul lucrurile în garaj și până la lucrurile pe care le puteți depozita în garaj. Amplasarea plăcii de beton limitează foarte mult umiditatea din garaj și permite amplasarea unor sarcini grele sprijinite pe picioare înguste, precum unele bancuri de lucru, rafturi, mobilier sau utilaje care vibrează. De reținut este faptul că trebuie să anticipați construcția unei astfel de plăci când calculați înălțimea garajului. Este valabil mai ales dacă doriți să amplasați termoizolație sub această pardoseală de beton armat elicopterizat.